Info

For at kommunen kan beregne størrelsen på tilskud til bevarelse af beskæftigelsen i egen virksomhed, skal den selvstændige afgive oplysninger om årsindtægt på vedlagte skema. Skemaet anvendes både ved nye bevillinger og ved den årlige genberegning af størrelsen på allerede bevilgede tilskud. Således skal alle selvstændige, der modtager tilskud til bevarelsen af beskæftigelsen i egen virksomhed hvert år og senest d. 1. november afgive oplysninger om årsindtægten for de seneste 3 år.

Har virksomheden været drevet i mindre end to år, beregnes årsindtægten med baggrund i seneste regnskabsår. Beregningen er gældende for et kalenderår ad gangen. Kommunen skal dog foretage en ny beregning af tilskuddet, hvis der sker ændringer i den skattepligtige indkomst, som har ligget til grund for beregningen af tilskuddet.

For hvert af årene opgøres årsindtægten med udgangspunkt i virksomhedens skattemæssige overskud/underskud, der reguleres, så grundlaget for beregningen bliver udtryk for personens hidtidige arbejdsfortjeneste ved drift af virksomheden. Renteindtægter og -udgifter og andre finansielle poster, der vedrører finansieringen af selve driften samt forrentningen af virksomhedens egenkapital, indgår ikke i beregningsgrundlaget.

Hvis virksomheden er en personligt drevet virksomhed udfyldes skema I eller II. Skema I anvendes, når tilskuddet kan beregnes på grundlag af de seneste årsopgørelser, mens skema II anvendes, når der er andre forhold, som skal indgå i beregningen. Skema II skal attesteres af en statsautoriseret eller registreret revisor.

Er den selvstændige erhvervsdrivende aktie- eller anpartsindehaver i et selskab udfyldes skema III: Skemaet skal attesteres af en statsautoriseret eller registreret revisor.

Det udfyldte skema sendes til jobcentret.

Bilag

Som bilag vedlægges kopi af de tre årsopgørelser samt opgørelse af eventuelle sygedagpenge.