Info

Offentlige myndigheder i Danmark fremsender som udgangspunkt post til borgere digitalt via den offentlige digitale
postløsning, Digital Post.

Med denne blanket kan en værge anmode kommunen om at give en person eller virksomhed, fx en advokat eller en
sagsbehandler, læseadgang til personen under værgemåls Digital Post fra det offentlige. Der kan maksimalt etableres
10 læseadgange.

Læseadgangen er tidsubegrænset og vil derfor være oprettet, indtil adgangen igen ophæves af enten værgen eller den
person eller virksomhed, som har fået læseadgangen. Læseadgangen kan ophæves via Digital Post-løsningen, eller
kommunen kan hjælpe med at ophæve læseadgangen (se blanket FD 023).

Du kan læse mere om læseadgang på Borger.dk.

Du kan selv slette din læseadgang digitalt i Digital Post.

Bilag

Hvis der ikke er tale om et værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, skal dokumentation for værgemål vedhæftes som bilag i anmodningen.